donderdag 22 februari 2007

Roots

In Indonesië ligt een gedeelte van mijn roots. Komt mijn vader's familie van de Veluwe, van mijn moederskant moet ik verder graven. Mijn overgrootvader heette Jacob Samson, een Portugese Jood die tijdens de goudkoorts begin 1900 naar Suriname vertrok.

VLNR
Marinus & Jeanne Heloïse Ketting-Samson
Mijn overgroot oma en mijn oma Juliana
Mijn moeder(kleinste meisje foto rechts) en haar zus Yvonne en twee broers Rudy en Frans.

Goud handel en Joden hebben wat met elkaar. Hij was ervan overtuigt dat zijn Joodse bloed hem veroorloofde er verschillende vrouwen op na te houden. Uit het huwelijk met een creoolse vrouw werd mijn (erkende) opa Desiré Samson geboren. Naar hem ben ik vernoemd. Hij studeer
de in Nederland en vertrok om loods te worden in Suriname. Hij was de eerste wettelijk erkende loods in Suriname. Door zijn werk voer hij ook op Indonesië. Hij trouwde mijn oma die een Madurees/Nederlandse afkomst had. Hier gaat het Kolonialisme weer de kop opsteken. En daar moet ik nog induiken. Want hoe en wat the heck deed haar Nederlandse vader op NEd. Indië?? Awel, mijn opa werkte nog kort aan de Birma spoorlijn en ging in 1942 het krijgsgevangenkamp in met zijn familie. Mijn moeder Jeane Heloïse Samson leefde daar drie jaar. In 1952 is de familie na wat rondzwervingen op Java, naar Nederland gekomen. De ned. regering heeft nog geprobeert om van ze af te komen, door mijn opa een vakantie in Suriname aan te bieden. Men dacht als die man daar naartoe gaat blijft hij er misschien wel. Ze trapten dar niet in. Ze gingen wonen aan de Schotweg in Apeldoorn, tegenover het ouderlijk huis van mijn vader. Jeanne viel in love met Marinus en op een dag in 19.. was daar Berend Desiré Ketting. Ze noemden mij Ben. Tijdens de reis naar Indo. moest ik daar o.a. aan denken. Hoe mijn moeder in het kamp weinig te eten had. Hoe haar broetjes lijken moesten vervoeren van het kamp naar het lijkenhuis waar mijn moeder boven sliep. Hoe twee culturen door oorlog en kolonialisme toch elkaar weten te vinden. Strange world we live in. Kim, mijn vrouw komt uit de USA. En dat is weer een heel ander verhaal. (wordt vervolgt)




Foto: B.D. Ketting

1 opmerking:

marie-claire zei

De familie "Samson" in Suriname is van oorsprong Hoog-Duits. Sommige Samsons zijn wel ingetrouwd in Portugees-Joodse families. Uw weblog kom ik al surfend tegen. Ik probeer familie van mijn Surinaamse overgrootmoeder Jeane Marie (MaiMai) Samson in kaart te brengen. De naam Desiré en andere Franse namen komen bij veel Samson families voor, en er zijn verschillende West-Indische Samsons naar Oost-Indie vertrokken. Graag zou ik wat informatie met u uitwisselen? Mijn emailadressen: marieclairefakkel@hotmail.com
fakkelm@rocflevoland.nl