dinsdag 2 oktober 2007

Steen des aanstoots







Alweer even terug uit Israel alwaar we 12 afleveringen filmden voor de Omega Code die vanaf a.s. zondag te zien is op Ned 3 op Zondagmiddag. De komende tijd zal ik wat foto's publiceren die ik daar maakte. Ddat moest wel tussen de bedrijven door want we hebben lange dagen gemaakt. Die begonnen voor mij om 6 uur. Scripts leren en dan even een ontbijtje. Daarna ging het naar de lokatie van die dag en blaften we de vertellingen met vallen en opstaan op het celluloid. Nou ja, de disk...

Wat een land. Wat een geschiedenis.Wat een cultuur. Dit is toch zo'n beetje de navel van de wereld. Ik ben eerder in Israël geweest maar deze ervaring was subliem. Persoonlijk erg aangesproken door het wisselende landschap de contrasten als de grote temperatuurs verschillen die dit land kent.En de Joden en arabieren die hier naast elkaar wonen en handelen. Ongelooflijk!

De Joden en hun wetten. Ik heb er iets meer zicht op gekregen en begrijp nog beter het hoe en waarom van de toch wel praktische wet.(Zie eerste 5 boeken oude testament)

Ik zal de komende tijd iets meer vertellen over waarom die wet nu zo bijzonder is en wat je daar van kan opsteken.
Romeinen 9

"Maar Israël, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen.
Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots;
Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden."

Kan je vast over nadenken! Ik kom er op terug!


Het is een drukke tijd dus hang on!


BK

3 opmerkingen:

Paul zei

Klink super interessant, Ben! Man, wat een mooie job heb jij - lekker naar Israël voor je WERK.
Maar ja, ik heb weer een heel mooi boek over Israël uitgegeven en ik ben net terug van de Buchmesse in Frankfurt - dus ik mag niet klagen.
Romeinen 11 vind ik een belangrijk hoofdstuk, omdat daar duidelijk wordt dat christenen bescheiden moeten zijn ten opzichte van Israël. Dit staat er toch echt - al lijkt het wel of de hele (christelijke) wereld over deze geweldige beloftevolle woorden heen leest:

Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.

Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen.

Beseffen we eigenlijk wel hoe rijk de genade van God is??
Ik ben benieuwd naar je verhalen en foto's, Ben.

familieKetting@gmail.com zei

Dank Paul. Jij hebt het anders ook goed voor elkaar. Gezegend mens!

Ischa zei

Hallo Ben!

Ik vond het prachtig om die beelden uit Israël te zien! En hoe u behalve de verteller, ook de personages speelde! Als de Omega Code weer begint, vertelt u dan weer verhalen vauit Israël?