dinsdag 16 oktober 2007

De Jordaan nabij Bethabara.



Dit zou de plek kunnen zijn waar Jezus zich door Johannes liet dopen.

10 Verder zeide Jozua: Hieraan zult gijlieden bekennen, dat de levende God in het midden van u is, en dat Hij ganselijk voor uw aangezicht uitdrijven zal de Kanaänieten, en de Hethieten, en de Hevieten, en de Ferezieten, en de Girgazieten, en de Amorieten en de Jebusieten.
11 Ziet, de ark des verbonds van den Heere der ganse aarde gaat door voor ulieder aangezicht in de Jordaan.
12 Nu dan, neemt gijlieden u twaalf mannen uit de stammen Israëls, uit iederen stam een man;
13 Want het zal geschieden, met dat de voetzolen der priesteren, die de ark van den HEERE, den Heere der ganse aarde, dragen, in het water van de Jordaan zullen rusten, zo zullen de wateren van de Jordaan afgesneden worden, te weten de wateren, die van boven afvlieten, en zij zullen op een hoop blijven staan.
14 En het geschiedde, toen het volk vertrok uit zijn tenten, om over de Jordaan te gaan, zo droegen de priesters de ark des verbonds voor het aangezicht des volks.
15 En als zij, die de ark droegen, tot aan de Jordaan gekomen waren, en de voeten der priesteren, dragende de ark, ingedoopt waren in het uiterste van het water (de Jordaan nu was vol al de dagen des oogstes aan al haar oevers);
16 Zo stonden de wateren, die van boven afkwamen; zij rezen op een hoop, zeer verre van de stad Adam af, die ter zijde van Sarthan ligt; en die naar de zee des vlakken velds, te weten de Zoutzee, afliepen, vergingen, zij werden afgesneden. Toen trok het volk over, tegenover Jericho.
17 Maar de priesters, die de ark des verbonds des HEEREN droegen, stonden steevast op het droge, in het midden van de Jordaan; en gans Israël ging over op het droge, totdat al het volk geëindigd had door de Jordaan te trekken.



Hierboven zie je een foto van de Jordaan gemaakt tijdens mijn filmdagen in Israël. De rivier de Jordaan speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van het Joodse volk. De Hebreeuwse naam voor de Jordaan is: nhar hajarden. Hemelsbreed bedraagt de lengte van de rivier zo'n 170 kilometer. 70 tot 90% van het water van de Jordaan wordt aangewend voor menselijke doeleinden, en dat is mede de reden dat het opdrogen van de Dode Zee waarin de rivier in uitmondt wordt versnelt.

De Jordaan heeft het sterkste verval van alle rivieren ter wereld en mondt uit in de laagst gelegen plek op aarde : de Dode Zee. De naam Jordaan heeft twee mogelijke etymologieen. Het zou kunnen worden afgeleid van het Hebreeuwse werkwoord YARAD, wat 'afdalen' betekent. Het zou ook kunnen zijn afgeleid van het Aramese woord Yardeen
wat 'snelstromend water' betekent.


De Jordaan heeft ook een symbolieke waarde waar je als gelovige of ongelovige iets moois in kan ontdekken als je een klein beetje de lagen in de Bijbelse verhalen kan doorzien. Ik geef hier één gedachte weer. Zelf vind ik dat een prachtibg beeld dat in de Schrift of de bijbel is inbedded.


Na 40 jaar mag het volk Israël eindelijk het beloofde land in. Ze hebben als nomaden al die tijd rondgezworven in de woestijn. En onder leiding van Jozua of beter gezegd 'Jeshua'zoals zijn orginele Hebreeuwse naam luidt, staat de hele groep in het lager gelegen rivierdal en zien ze in de verte -over de rivier de Jordaan- het beloofde land Canaan.

Nu moeten 700.000 mannen vrouwen en kinderen de Jordaan over steken. Zoals je op de foto kan zien is de rivier hier smal en stelt niet veel voor. Maar in die tijd was de Jordaan een brede rivier. De tijd van het jaar zorgde voor veel toestroom van water dat uit vier of vijf verschillende bronnen komt. Het was dus een snelstromende rivier zoals zijn naam ook al aangeeft.


Geen wonder dat het volk opnieuw vreesde voor een fiasco. Echter door een wonder van God kon men toch zonder problemen door deze Jordaan trekken. Op het moment dat de Priesters die de groep aanvoerden hun voeten in het water zetten werd de aanvoer van water gestopt. Door het grote verval werd de rest gewoon afgevoerd naar de Dode Zee.

De bedding kwam droog te liggen en de doortocht was een relatief makkie.

Dit verhaal heeft een diepe geestelijke waarde.

De Jordaan is het symbool voor de dood. Je moet namelijk eerst door de dood om in het 'beloofde land' te komen. Het beloofde land is voor mensen die in God geloven 'het paradijs' of beter gezegd 'de hemel', waar je na je dood een nieuw en eeuwig leven krijgt. De dood is een werkelijke dood als je verdrinkt in het water. De Joden zouden immers omkomen in het snelstromende diepe water als God niet een wonder zou doen.

Zo verdrink je als je aan het einde van het leven de Jordaan of de dood in stapt. Je wordt dan eigenlijk afgevoerd naar de Dode Zee. En in die Zee kan door zijn hoge zoutconcentratie niets leven. Daar is het einde verhaal.

Er moet dus iets gebeuren. Er moet een oplossing zijn om toch levend dat beloofde land te bereiken. God zelf geeft een glimp van die oplossing in Jozua 3.(ziehierboven) Het is meteen een belofte en een heenwijzen naar Jezus.


Er is namelijk maar 1 manier om de dood te overwinnen. Er is maar 1 man die mij door de dood naar het beloofde land kan begeleiden. Dat is Jozua! Juist Joshua. En weet je Joshua is de Hebreeuwse naam voor de naam van...Jezus!!

Joshua gaat voorop en door de wonderlijke genade van God verdrink ik niet en is de dood niet definitief. Joshua leidt mij door de dood heen naar het beloofde land; de Hemel!

WONDERLIJK vind ik dat. God wil niet alleen maar nu aanwezig zijn in mijn leven, maar Joshua wil dwars door de dood bij mij zijn. Het enige dat ik nodig heb is geloof. Geloof dat God's wonderlijke genade mij zal behouden. De dood,het sterven, is nog steeds een 'afdalen'(!) niet een makkelijke weg, maar zijn trouw is eeuwig en voor ieder die de Here Jezus lief wil hebben toegankelijk.

Misschien geloof je het niet, omdat je geen levende relatie ervaart met God. Ik daag je uit je hart open te stellen voor de ultieme liefde. Open je leven voor God die LIEFDE heeft uitgevonden. Zijn liefde leidt mij naar een eeuwig leven. Als het zover is gaat JESHUA met mij mee. En volg ik Hem naar het beloofde land waar de reunie gaat plaatsvinden van al mijn geliefden die mij zijn voorgegaan.
Nog even ( ik hou van het leven ! ) en ik kom eraan!!

Geen opmerkingen: