zondag 21 oktober 2007

Is God te groot?




Links op de foto zie je Amir onze Israëlische gids die ons hielp met het vinden van lokaties tijdens het draaien van de Omega vertellingen in Israël. Amir is een Jood die zowel veel kennis heeft van het oude als nieuwe testament. Alhoewel hij Jezus niet ziet als Godheid of als Zoon van God (de Joden geloven dat Jezus als beloofde verlosser en redder van hun volk nog moet komen) weet hij enorm veel over dat nieuwe testament. Het was een soort verfrissend met iemand te praten die goed weet hoe en waarom die Joodse wet nu zo ingewikkeld en uitgebreid was. Sommige christenen kunnen over die wet zo overdreven heilig doen dat de praktische kant van die wet wel eens vergeten wordt. Temidden van barbaarse volkeren die o.a. het offeren van kinderen praktiseerden en in allerlei andere onmenselijke zaken betrokken waren wilde God, JAHWHE, een heilig een puur volk die virtues als trouw,liefde en genade, etc. praktiseerden. Om temidden van al deze omringende volkeren staande te blijven en ook God trouw te zijn, stelde God deze wetten in. Maar eigenlijk wil ik daar nu niet op in gaan.

Op een middag had ik het met Amir een gesprek. We wisselden wat gedachten over de verhalen die ik gespeelt en vertelt had. We kwamen wat de redenen over hoe God is, zijn macht etc. Amir wees mij erop dat ik soms zaken die onbegrijpelijk zijn en met geloof in God te maken hebben te laten voor wat ze zijn. "Je moet God niet proberen uitteleggen. God is niet te vangen in woorden." We kunnen zijn naam niet eens uitspreken. JAHWEH is in het Hebreeuws niet uittespreken. Joden gebruiken het woord HaShem dat betekent 'De Naam'of het woord Adonia (mijn Heer).

Toch vond God het nodig dat wij -mensen geschapen naar Zijn gelijkenis- Hem leerden kennen. Alhoewel God wel verschenen is aan mensen in een gedaante van een schepsel engel bij Jacob of anders zoals vuur bij Mozes, is Jezus als beeld van de Vader(God) naar de mensheid gekomen om woorden te spreken van de Vader en te laten zien wie en hoe de Vader is. Christus is dus een beeld van de Vader, van God. Dit alles is opgeschreven. Er is verslag van gedaan. God heeft dat zelf geregisseerd. Want een onbekende God kan je niet vertrouwen,niet dienen, nog aanbidden...

Voor mensen is het lastig om met onze latente bijna perfecte staat vragen open te laten en mysteries onoplosbaar te laten. Dus willen we verklaren en uitleggen. Reden: we willen begrijpen, beheersen,weten. Want dat geeft rust en bevrediging. Nu leven we met inperfectie en dat is lastig. We zijn ons levenlang bezig beter, sneller, hoger, knapper, mooier, rijker,liever en wijzer te worden. Waarom? Waar komt dat vandaan? God die alles overziet die buiten de tijd staat beheerst en omvat dit alles. En die staat zullen we in dit leven nooit bereiken. Pas als we zijn zoals Hij dat heeft bedoelt zijn we volmaakt, begrijpen we, weten en zien we 'van aangezicht tot aangezicht.

Soms vergeten we dat we 'in die spiegel van raadselen' kijken. Ja, we verklaren veel teksten, we doen opgravingen, heel Israël is een archeologische afgraving. We leren daardoor. Maar het overgrote deel van onze vragen over het hoe en waarom van God en dus over ons leven kunnen we nog steeds niet benantwoorden. Dus komen we met zaken die ons tijdelijk wat bevrediging geven. Antwoordenf en dogma's die God soms acceptabel moeten maken. Of die ons helpen de moeilijke perioden in ons leven te overbruggen. Hoe kan God al dat leed hier op aarde zien? Hoe kan Hij niets doen aan kinderen die tegen de muur kapot worden geslagen. Ja dat gebeurd niet zo ver hier vandaan! Sterker nog elke dag worden er kinderen in Nederland uitelkaargetrokken door abortussen in de diverse klinieken in Nederland. Hoe kan je als Bedenker Schepper daar naar kijken? Goddomme, denk ik dan wel eens. Dat is geen vloek wel een schreeuw van wanhoop.

Amir zegt;"Ben probeer God niet te begrijpen, deze dingen kan je met je paar kubieke centimeter hersennen niet snappen." Waarom niet? Omdat je de antwoorden als mens niet eens aankan denk ik. Maar dan ben ik alweer aan het proberen om dingen te verklaren.

Het mooie is dat ik in al die grootheid en verhevenheid van God Hem toch ook ervaar als persoonlijk. Juist in de Here Jezus is Hij dichtbij mij gekomen. Die intimiteit is mij alles waard. Ik kan niet leven zonder die onzichtbare kracht die zijn Geest bewerktstelligt in mijn leven en in de levens van Godliefhebbers om mij heen.

Ik probeer daarom weer om de intense vragen des levens niet te negeren maar wel soms naast me neer te leggen om ze vervolgens verderop weer op te pakken. Het is niet erg om geen antwoord te weten op sommige vragen.

BK

Geen opmerkingen: