woensdag 30 mei 2007

De P&P generatie.

Strand hek. Foto: Ben Ketting

Was met vriend Henk en familie even aan het strand van Zandvoort aan Zee. Paar foto's gemaakt van dezen en genen.

Afgelopen zaterdag ook nog even over het terrein van Opwekking gelopen. Verrassend!
De één na de andere tiener roept me na: Hé Prinsen en Prinsessen. Een hele club tieners begon spontaan de begintune te zingen. Tsja, en dan weet je dat je 'oud' wordt!! My goodness. Deze kids zaten in groep 7 en 8 toen ze bij mij in't programma zaten. Ze zijn nu 15, 16, 17. Ze vonden het leuk even dag te zeggen en dan vooral te vertellen dat ze in't programma zaten. "We keken er altijd naar', tetterde het om me heen.
Dochter Kayleigh van 17 liep naast me. Ze is het gewend, en heeft zo haar eigen gedachten over de populariteit van pap.
Maar ook Kayleigh stond als 9 jarig meisje met haar neus vooraan als we om 7:00 uur in de morgen een tv doorloop deden met de cameramensen en regisseur.
Het was een mooie tijd die Prinsen en Prinsessen tijd.


Kayleigh en Juliën Foto: Ben Ketting


Het gekke is dat ouders en kinderen mij eigenlijk nooit aanschieten over de Blinq periode. Ben van Blinck een Human interst item waar ik ook iets speciaals voor schreef.
Zelfs Omega Helden op de zondag is niet iets waar het publiek aan refereert als ze me tegenkomen. Maar P&P daar zijn generaties mee opgegroeid. Het is halverwege de serie gestopt omdat we breeeeeder moesten op Zappelin. Ik begreep dat maar leuk was anders. Caleb. Foto Ben Ketting





Iets in P&P was heel speciaal maar het werd aan de nadere kant ook vreselijk verguist. Het ligt niet lekker in Hilversum hoorde ik laatst. En een collega van mijn afdeling vertrouwde mij toe haar kind niet naar Prinsen en Prinsessen te laten kijken als het weer werd uitgezonden. Reden: het zou het evangelie van de Here Jezus opdringen, indoctrinerend zijn. Dus de liedjes die we zongen gaven aan dat het Zó was. En dat mag niet meer op tv, behalve in Nederland zingt. Daar mag het nog wel. En in Hennies korenprogramma, daar ook. Of wordt daar niet over de Here Jezus gezongen? Of gaat het over het feit dat ik speciaal voor kinderen iets maakte, die je niet zomaar een mening mag ..opdringen....? Dat was het geloof ik!

Omdat de liedjes expliciet zijn en de presentatieteksten vertellen wat de Bijbel zegt. Als moderne chr. moeder laat je daar je kinderen tegenwoordig niet meer naar kijken, want dat is ehm..niet goed.. indoctrinerend?
Tsja, waarom zie ik dan heel veel gelukkige kids lopen die gewoon met een hele club Opwekking bezoeken. Ze geloven in God en zijn blij met hun geloof.
Hebben ze probleempjes, ja maar die hebben bijn alle tieners van die leeftijd.






Sophie en Valentina. Foto Ben Ketting


Ze lachten en waren trots dat ze toen in P&P zaten. Er zat niets negatiefs aan. En eigenlijk heeft nooit één ouder mij ervan beschuldigt dat hun kinderen negatief werden beïnvloed door het programma. Wel heb ik ouders gehoord die het jammer vonden dat het niet meer werd gemaakt, en nog steeds het prgramma op dvd bekeken met een nieuwe generatie kinderen. En Keyleigh? Ik ben blij dat ze vrienden heeft die
positief zijn en geloven in God en de normen en waarden die bij dat leven met God horen. Ik ken ouders die kinderen hebben van 16 die niet dat Godsgeluk meedragen. Die opvoeding gaat een stuk moeilijker. Kay is soms ook moeilijk believe you me, maar toch zit er een stuk positivo in dat heel haar sociale leven bepaald.

En zo reed ik die avond door de polder terug naar huis, met de tune van Prinsen en Prinsessen in mijn hoofd. Ach, misschien deden we niet alles helmaal goed in dat programma, maar impact had het wel.

Tussen alle shit op tv toen en nu, was P&P een programma regelrecht uit de bijbel. Geen geweld, geen haat en geen competitie. Geen bekende soapies die eigenlijk niets te melden hadden. Het vertelde van de liefde van God voor alle mensen. Het programma was nooit veroordelend en er was oprechte blijdschap met God. Kijkcijfers dan? Gewoon altijd tusen de 80 en 150.000 kijkers. Niet beter of slechter dan de cijfers nu!

Je zal het nooit meer zien op TV, nog wel via het Omega themakanaal. Nu wordt het verhaal van God op een andere manier verteld. Of het beter is weet ik niet goed, maar het is ook een manier.Wel wordt er minder over gesproken. Is dat een teken aan de wand?

Mensen en meningen veranderen, God verandert nooit. Hij was en is dezelfde, altijd!
Gelukkig maar!

Ben www.benketting.nl

1 opmerking:

Paul zei

Onze kinderen zijn ook groot geworden met P&P, Ben. Ik denk dat de EO zich te veel laat leiden door de dwang van netcoördinatoren. Mijn dochter (13) komt net binnenlopen en ik vraag haar hoe zij terugkijkt op dit programma. "Ik droomde er altijd van om bij de Kid's Crew' te zingen", zegt ze. Ik weet dat onze kids het altijd leuk vonden om te kijken. Maar goed, elke tijd heeft weer andere mogelijkheden en benaderingen.
Enne... wat een mooie foto's maak jij!