zondag 4 maart 2007

Wit en Zwart . Foto B.Ketting



Sterrenhemel.

Was om vijf uur wakker en kon niet meer in slaap komen. Keek door het dakraam van de slaapkamer naar de donkere lucht. Boven mijn hoofd precies in het zenit zie ik de drie sterren die de staart van de Grote Beer vormen. Ook het ‘pannetje’ van de Kleine Beer staat bijna recht boven m'n hoofd; de staart van de Draak kronkelt eromheen. Moest denken aan de betekenis van dit alles, geschreven in de sterren. In de Bijbel staat in Psalm 19:4 dat 'het heelal van God's wondere daden getuige is.' Wat dat betekent? Daar zijn de meningen over verdeelt. Kom ik nog op terug!


Al starend ging de dag van gisteren door m'n hoofd. Eerst een concert in Baarn waar ik concurrentie ervoer van 'Ernst Bobby en de rest' , die alle kinderen vaders en moeders in Baarn bij mijn optreden 'weg hadden gestolen'. Te weinig mensen dus maar wel een goed concert. Daarna een benefietje in Zeewolde mijn eigen woonplaats. Jongeren uit de PKN gaan naar Roemenië om een
kilometertje stoep te leggen. Ik moest een half uurtje zingen.
Omdat ik geen tijd had om tussendoor te eten ben ik na het optreden maar naar de plaatselijke shoarmazaak geweest. Een aardige Marrokaan runt die tent, en de kipshoarma iesschgoed. Sprak met hem over mijn ervaringen in Indonesië. Ik vertel hem dat ondanks de 82 % moslims de mensen heel aardig zijn.
Al gauw kwamen we op de ondragelijkheid van mensen die wel op een fundamentalistische manier hun geloof uitten, willen beleven en willen opdringen.

(Die zijn er natuurlijk ook in Indonesië, maar daar heb ik tijdens mijn bezoek weinig van gemerkt. Misschien omdat de meeste mensen wel wat anders aan hun hoofd hebben dan ruzie maken over geloof.B.v. hoed er vanavond weer eten op tafel komt)

Juist. Fundamentalistische geloofsbeleving. Gaat natuurlijk nooit goed op die wijze. Moest al turend naar het 'pannetje' denken aan een goede vriend in Texas die achter elke boom een extreme moslim met AKG ziet staan als je begrijpt wat ik bedoel. Hier aan de bar genietend van mijn kipshoarma kwam er nog een aardige medewerker bijstaan die mijn programma op tv volgde. Ook omdat, zo zij hij, ' jij ook met moschlim kinderen praat...:) 'Er ontstond aan de bar een gemoedelijke sfeer tussen 2 Moslims en 1 Christen, nou ja 3 mensen klinkt vriendelijker.

De medewerker is gevlucht uit Afghanistan in '93. Zijn ouders wonen nu in Pakistan en durven nog steeds niet terug naar huis. Hij maakt evenals de shoarmachef regelmatig geld over naar zijn ouders. De man had op een CNN -nieuwsvideo één van zijn vrienden dood op de grond zien liggen tijdens de Taliban activiteiten. Stel je voor...! Je zet het nieuws aan en ziet je vriend, zus, moeder of vader dood geschoten op de grond liggen. Niet het eerste waar je aan denkt als je sloeberend aan je shoarma met de
knoflooksjausch aan je lippen je vinger opsteekt om nog een colaatje te bestellen.
'Wij moeten meer reschpect..' , zie de shoarmabaas.' Nietj vecht, maar vriendschgap'. Vond ik ook. Natuurlijk zie ik het 'gevaar', maar er zijn echt heel veel aardige moslim mannen en vrouwen die dezelfde zuurstof inademen als jij en ik. En ze wonen onder dezelfde sterren als jij en ik. Deze gozer is er één van. Woont in Ede. IN EDE!!!

6:00 uur (Het 'pannetje' is nu bijna niet meer te zien want het daagt in het oosten.)
Tja, die sterrenhemel. Daar kan gelukkig niemand wat aan veranderen. Maar ik verzeker je als we het konden zouden we ook dat nog overhoop halen. Nu alleen nog ontdekken wat 'de hemelen dan vertellen'.... Eschpresscho gractiesch' vor jou ' , zei hij nog! En zeg nou eerlijk, waar kom je dat nog tegen?

07:47 Maar weer naar bed. Want om 8 uur gaat Juliën's biologische klok af. En dan roept hij heel hard" mammie bed " , en ...oh shit ik hoor hem al !


1 opmerking:

Elsje zei

Nou wat ons betreft kunnen Ernst en Bobbie niet tegen jou op hoor.... terwijl de kleine daar ook gek van is.. Het was een fantastische middag. We hebben zo genoten van het privé concert tussen de schuifdeuren...
Dank je wel voor je meeleven en het feit dat je een gouden persoon bent voor zoveel kinderen en volwassenen (zoals mij).
Het nummer dat je voor mij zong raakte me erg... maar ik heb nu wel een gevoel dat ik op een hele goede manier Verbroken Stilte heb kunnen afsluiten en daar ben ik je dankbaar voor.
Ik wens jou en je vrouw en kinderen al het goede toe...want achter zón kanjer van een man en vader moet ook wel een super lieve vrouw en kinderen zitten gezien dat ze jou zo met ons willen delen. Allemaal heel erg bedankt...

liefs,Elsa